Kes Berprofil Tinggi Mona Fendi Part 1


Tiba2 aku berminat nak tahu dengan lebih lanjut tentang Kes Mona Fendi ni, maklum la time kes ni meletup, aku kecik lagi, memang tak la kan nak tengok buletin 3 suku time tu. Btw aku kongsi kat sini apa yang aku baca dan aku jumpa.
  
Mona Fendi pernah disiarkan di kaca tv pada sekitar awal 1990-an. Apa yang aku tahu dia seorang penyanyi pada masa itu. Tapi yang aku pelik mengapa orang yang tak boleh menyanyi boleh bikin album. Bukan itu saja lagunya yang hingga kini aku sendiri tak boleh ingat masuk dalam Muzik Muzik Muzik terbitan TV3. Minggu pertama masuk dah terkeluar. Iras dan raut wajahnya macam 'jantan' memang aku tak boleh lupakan. Mungkin ramai lagi yang tak perasan dia sebagai penyanyi.Tiba-tiba pada 1993 - namanya meletup dan menjadi sebutan ramai. Bukan kerana lagunya menduduki carta lagu atau menang pertandingan menyanyi - tetapi dikaitkan dengan pembunuhan ngeri. Kalau sebut kes Mona Fandey dah ramai yang tahu siapa wanita ini. Nama asalnya Maznah Ismail. Dia bersama suaminya dan pembantu mereka ditahan kerana dituduh membunuh Datuk Mazlan Idris, Ahli Dewan Undangan Negeri Pahang antara pukul 10 malam - tengah malam 13 Julai 1993 di sebuah rumah di Kampung Peruas Ulu Dong, Raub, Pahang. Mona Fandey, suaminya Mohd Affandi Abdul Rahman, dan pembantu mereka Juraimi Hussin telah dibicara dan didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Temerloh pada 1995. Rayuan mereka kepada Lembaga Jumaah Pengampunan Negeri Pahang telah ditolak. Mereka dihukum gantung hingga mati pada 6 hingga 6:30 pagi Jumaat 2 November 2001. 



Dalam keterangannya di Mahkamah Tinggi Temerloh, Pahang ketika kesnya dibicarakan pada 1994, dia turut memperkenalkan dirinya sebagai Mona Fandey. Mona juga memberitahu mahkamah bahawa dia seorang artis, ahli perniagaan dan bomoh serta bekas ketua cawangan sebuah parti politik Gaya dia memberi keterangan memang cukup dramatik - ada kala serius, menangis, ketawa dan Mona Fandey menyanyi dalam mahkamah ketika memberitahu hakim bahawa dia seorang artis. Lagunya Menangis Tak Berair Mata yang dipopularkan oleh Jamal Abdillah. Nasib baik intronya saja. Aku ingat Mona tu nama mesra dia. Fandey tu kemungkinan panggilan pendek suami dia, Mohd Affendy Abdul Rahman. Gabungan itu, maka jadilah nama komersial - Mona Fandey. Nama Mona Fandey sebenarnya berada di persada seni pada 1987 dengan kemunculan album - Diana I. Aku sendiri pun tak pernah tengok album tu. Album sembilan lagu ini terbitan syarikatnya MFJ Productions Sdn Bhd dan pengedarnya Warnada Music. Mona mempunyai strategi sendiri untuk melariskan album ini dengan mengadakan kuiz yang menawarkan hadiah wang tunai RM3,000. Aku rasa artis sekarang masih boleh pakai strategi ini. Tapi kalau tawar duit pun, kalau lagu tak menyengat orang tak akan beli. Buktinya album Mona ni. 

Nak tahu soalan kuiz tu. Berapakah usia Mona ketika itu. Jawapan pilihan 27, 29 dan 31. Soalan lain, tahun berapakah Mona mendapat gelaran Ratu Trengkas Melayu Malaysia - A. 60-an, B. 70-an dan C. 80-an. Di negeri manakah Mona dilahirkan - A. Kelantan, B. Perak dan C. Perlis. Soalan lain - Berapa hari bulankah album pertama Mona dikeluarkan. A. 15.6.1987, B. 13.6.1987 dan C. 20.6.1987. Soalan paling lawak. Siapakah nama suami Mona. A. Mohd Affandi Ab Rahman, B. Afandi Rahman dan C. Afendi Rahman. 
Album ini hanya meletup selepas kes Mona mendapat perhatian ramai. Bukan apa - orang nak dengar juga macam mana suara Mona ni. Pada 1991, Mona menggemparkan dunia seni tanah air apabila keluar berita dengan tajuk - Artis miliki pulau persendirian. Dalam laporan itu Mona mendakwa membeli sebuah pulau di selatan thailand. Fuh kayanya dia. Laporan itu menyebut Mona Fandey dan suaminya, Affendy Abdul Rahman, menjadi artis pertama Malaysia yang memiliki sebuah pulau persendirian seluas 4,800 hektar yang hendak dimajukan sebagai pusat peranginan terbesar di rantau ini. Mona dilaporkan membeli Pulau Oaks berhampiran Pulau Langkawi, Phuket dan Pattaya, dengan harga RM5.8 juta pada 1990. Mona juga mendakwa gemar mengumpul kereta sehingga beliau dan suaminya memiliki lima BMW dari siri 3 hingga 7, Honda Prelude, Mercedes Benz, Jaguar, Trooper dan beberapa wagon. 

to be continue..

* hasil nukilan di atas telah diedit dengan selera sendiri (copy > edit > paste) dari http://www.cakap.net, hasil tulisan WebZone-_-Attack. Harap halal la.. lalalala.. tq~


Share this:

Meiqing Xu said...

15911meiqing
adidas uk
nike blazers
nike air max
ray ban glasses
michael kors outlet online
black timberland boots
michael kors uk
ray ban sunglasses
true religion outlet
michael kors
toms outlet
coach outlet store online
louis vuitton
michael kors outlet
polo ralph lauren
ray bans
ed hardy outlet
michael kors outlet online
uggs outlet
mont blanc pens
louis vuitton handbags
toms outlet
jordan 11s
hermes birkin bag
nike air max
michael kors outlet online
michael kors bag
oakley sunglasses outlet
ugg australia
timberland earthkeepers

风骚达哥 said...

20160323 junda
ray ban sunglasses outlet
ralph lauren outlet
michael kors outlet
hermes belt
canada goose outlet
burberry
air jordan uk
cheap jordans
coach factory outlet
new balance outlet
michael kors outlet online
christian louboutin
armani exchange
coach factory outlet
canada goose outlet
fitflops
air max 95
michael kors outlet clearance
lacoste outlet
levis jeans
abercrombie and fitch
hollister clothing
prada
ralph lauren outlet
nike air max uk
jordan pas cher
michael kors purses
louis vuitton outlet online
kate spade outlet online
true religion outlet
michael kors outlet
coach outlet clearance
canada goose uk
michael kors outlet
michael kors outlet
michael kors handbags
michael kors bags
michael kors
coach outlet online
kate spade outlet

Obat Penghancur Batu Empedu said...

This article is interesting and useful. Thank you for sharing. And let me share an article about health that God willing will be very useful. Thank you :)

Cara Mengobati Panu
Obat Penghenti Batuk Berdarah
Biaya dan Efek Samping Operasi Kista Bartholin
Penyebab dan cara Mengatasi jantung Berdebar
Cara Mengobati Lipoma secara Alami
Obat ISPA paling Ampuh

 
Copyright © [ wa23r ] Deviate Form The Norm. Designed by OddThemes & VineThemes